ورزش

ساروی می‌تواند مثل حسن یزدانی و حمید سوریان شود/ می‌گفتند افتخارات کشتی فرنگی در المپیک لندن دیگر تکرار نمی‌شود

ساروی می‌تواند مثل حسن یزدانی و حمید سوریان شود/ می‌گفتند افتخارات کشتی فرنگی در المپیک لندن دیگر تکرار نمی‌شود

قاسم رضایی یکی از ستاره‌های بی بدیل کشتی فرنگی ایران در پیکارهای جهانی و المپیک است. استان مازندران به عنوان یکی از معتبرترین قطبهای مطرح کشتی دنیا محسوب شده و اکنون شهر آمل نیز باتوجه به داشتن قهرمانان نامدار و پرافتخاری مثل قاسم رضایی، محمدهادی ساروی، امیرحسین زارع و …. به یکی از شهرهای موفق و سربلند در پرورش قهرمانان جهان و المپیک مطرح است. دارنده مدال طلای المپیک 2012 لندن، برنز المپیک 2016 ریو، مدال نقره جهان 2015 لاس وگاس، دو مدال برنز قهرمانی جهان 2007 باکو و 2014 تاشکند در کنار مدالهای طلا، نقره و برنز آسیا، جوانان جهان و …… او را یک مرد پرافتخار و مورد وثوق جامعه کشتی ساخته است. بعد از نتایج درخشان فرنگی کاران کشورمان در المپیک 2024 پاریس، به گپ و گفت با قاسم رضایی قهرمان المپیک و جهان که پیش از این و در فینال المپیک 2012 موفق به غلبه بر آرتور الکسانیان شده بود، نشستیم:

  • المپیک حکایتش با همه رویدادهای ورزشی دنیا متفاوت است. نه تنها محل رقابت ورزشکاران و قهرمانان با یکدیگر است، بلکه محل رقابت و نمایش کشورها و دولتها به عنوان محلی برای نمایش توسعه گری و پیشرفتهای متعدد در زمینه های اجتماعی، ورزشی، فرهنگی و …. ملل مختلف نیز محسوب می شود
  • کشتی همیشه سردمدار و امید اول کاروان ورزش ایران در المپیک بوده و بار کسب افتخار در المپیک ها را بر دوش کشیده است. البته وزنه برداری و تکواندو نیز در این راه سخت و دشوار افتخارات ارزشمندی به دست آورده‌اند. به خصوص در المپیک امسال که کشتی و تکواندو نشان دادند با مدیریت و هدایت دو قهرمان المپیک و جهان که کاملاً با همه چم و خم ورزش قهرمانی آشنایی داشته و با 15 – 10 سال حضور در اردوها و مسابقات مهم جهان و المپیک و با شناخت کامل از شرایط، وضعیت و نیازهای قهرمانان در نزدیک مسابقه و داخل مسابقه، ملزومات را برای ملی‌پوشان شان فراهم کردند و به نتایج عالی و غرورانگیز رسیدند. علیرضا دبیر و هادی ساعی نشان دادند به قهرمانان و ورزشکاران توانمندی که قابلیت هدایت و مدیریتِ ورزشی که در آن تخصص، تبحر و افتخارات مهم و معتبر بین‌المللی دارند، باید اعتماد کنیم تا به نتایجی که استحقاق و توانایی رسیدن به آنها را داریم، برسیم. حالا که دبیر و ساعی در المپیک پاریس به این نتایج عالی رسیده‌اند باید از آنها حمایت بیشتر و بهتر شود تا این راه ادامه یابد و در رشته‌های دیگر به همین سبک و سیاق عمل شود. خوشبختانه شنیدم در دو ومیدانی نیز کار را به احسان حدادی قهرمان نامدار این ورزش سپرده‌اند. در ورزشهای گروهی و تیمی نیز می‌توان همین راه را ادامه داد، تا در المپیکها فقط از یکی دو رشته توقع و انتظار کسب مدال نداشته باشیم و در 6 – 5 روز مانده به پایان المپیک، چشم انتظار شروع مسابقات و کسب مدال کشتی، تکواندو و وزنه‌برداری نباشیم.
  • در سالیان گذشته، همیشه تک ستاره‌ها برای تیم ملی کسب افتخار می کردند و کشتی‌گیرانی مثل حسن رنگرز می‌درخشیدند و بعد از یکی دو دهه موفق به کسب مدال جهانی می‌شدند یا در سایر میادین هم بقیه بچه‌ها مثل پرویز زیدوند، مسعود هاشم‌زاده و ….. در سالهای قبل‌تر از آن هم ستاره‌هایی مثل سیم خواه و پازاج و ….. برای کشتی فرنگی به صورت مقطعی افتخاراتی برای کشتی فرنگی ما کسب می‌کردند.
  • بعد از افتخارات تاریخی کشتی فرنگی کشورمان در المپیک لندن، بعضی‌ها می‌گفتند دیگر این افتخارات تکرار نمی‌شود ولی دیدیم که شد. باید از محمد بنا تقدیر و تشکر کنیم که این تابوی ناکامی و عدم خودباوری را شکست و شرایط را به گونه‌ای برای فرنگی‌کاران ما ترسیم و تفهیم کرد که می توانیم نامدارترین حریفان و رقیبان را شکست دهیم و از سد آنها عبور کنیم و صاحب مدال طلای المپیک شویم. قطعاً و بدون شک این خودباوری همچنان برای کشتی ما راهگشا و چاره ساز است که مربیانی مثل حسن رنگرز به خوبی آن را ادامه داده و از آن استفاده کردند.
  • خوشبختانه کشتی ما هم کشتی‌گیران توانمند و شایسته دارد و هم مربیان فهیم، کاربلد و ارزشمندی مثل حسن رنگرز یا حمید باوفا و …… خیلی‌های دیگر دارد که علاقمندان کشتی را به آینده دلگرم و امیدوار می‌سازد. وقتی حمید باوفا می‌تواند هر سال جوانان ما را قهرمان جهان کند، این مایه افتخار، غرور و خودباوری ماست. حسن رنگرز که الگوی ورزشی من در ابتدای راه قهرمانی بود، نشان داد در عرصه مربیگری نیز بسیار توانمند، کاربلد و متبحر است. برای کسب موفقیت باید همه چیز را به درستی مثل یک پازل کنار هم قرار داد. رنگرز به خوبی ا ین چینش را انجام داد و با استفاده درست از همکاران فنی و مربیان جوانی نظیر طالب نعمت‌پور، مجید رمضانی، فرزاد ایمانعلی زاده و مرد باتجربه‌ای نظیر حسن حسین زاده، همچنین مربی کاربلد بدنسازی، روانشناس ورزشی و ….. همه را به خوبی هدایت و مدیریت کرد، تا به یکی از بهترین نتایج تاریخ کشتی فرنگی ما دست یافته و 3 فینالیست در المپیک داشته باشیم و دو طلا و یک نقره بگیریم.
  • محمدهادی ساروی  نسبت به المپیک قبلی که از 87 به 97 کیلو آمد، با شیب ملایم و رو به جلو، خیلی عالی پیشرفت کرد. هم در خاک و هم در سرپا عالی کار کرد و نشان داد که راه غلبه و پیروزی مقابل آرتور الکسانیان  که یک قهرمان به معنای واقعی ششدانگ است را می‌داند و از این دانسته، اطلاعات و توانمندی خود به شایستگی بهره برد و بر این قهرمان نامدار جهان  والمپیک پیروز شد. حالا توقع و انتظار مردم از ساروی خیلی بیشتر از قبل شده و امیدوارم که کاپیتان تیم ملی ما با شایستگی و تداوم و اقتدار بتواند با تلاش بیشتر، سالهای سال مثل حسن یزدانی، حمید سوریان، امید نوروزی و …. برای کشتی ایران مدال و افتخار کسب کند.

 

 

 

منبع:خبر ورزشی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا